Recenzia V. Bricháček a kol.: Rovering

Týmto článkom zakladám novú rubriku, kde si budete môcť prečítať recenzie na knihy nielen zo zborovej knižnice. Tentokrát sa mi do rúk dostala štyri roky stará kniha z Libereckého vydavateľstva Skauting s názvom rovering od autora Václava Bricháčka a kolektívu. Po prečítaní prvých desiatok strán som bol touto knihou uplne uchvátený. Prvá tretina je totiž prevažne tvorená popisom činnosti rôznych existujúcich kmeňov z celej ČR. Obsahuje veľké množstvo nápadov na činnosť, ktoré sa dajú s malými úpravami bez problémov realizovať napríklad aj v našej roverskej družine. Pri čítaní som mal pocit, akoby som pil vodu z prameňa motivácie a inšpíracie k ďalšej roverskej činnosti.
Ďalej nasleduje časť venovaná vyvrcholeniu roverskej činnosti a to expedíciam. Je tu opísané putovanie „Drakulovými“ Karpatami v Rumunsku, divokou prírodou Škandinávie, putovanie po Slovenských horách, ale aj náročné fyzické výkony, ako napr. prejsť za 24 hodín 14 najvyžšich kopcov v Ždárskych vrchoch, 8 hodinová cesta na bycikli bez zosadnutia, ďialkové putovanie na bežkách,…

Po prečítaní ďalšej kapitoly s hlavnou téma príroda sa na výletoch snažim oveľa detailnejšie sledovať krajinu, ktorou práve prechádzam, nie ju len tak rýchlo prebehnúť, ako som to robil doteraz. Bohužial po tomto skvelom čítaní nasleduje trochu nudnejšia časť zameraná skôr teoreticky, ako prakticky. Autor sa tu snaži pútavo popísať „šedú“ teóriu, ale nie vždy sa mu to podarilo. Dosť často sa schyluje ku opakovaniu známych faktov, že fajčenie, pitie alkoholu, branie drog je škodlivé zdraviu. Myslím, že to je jasné každému roverovi a netreba to stále dookola opakovať. Ukážkou absolútneho plytvania miesta je Daňkova bodovacia tabuľka. Chcel by som vidieť niekoho, kto by sa normálnom živote podľa nej riadil a zapisoval by si všetky potrebné údaje. Naopak sa mi celkom pozdával nápad s tým, že človek by mal všade vrámci mesta chodiť pešo. Bohužial to je v Prahe, alebo Bratislave absolútne nerealizovateľné. Pri čítaní tejto časti knihy som niekoľkokrát rozmýšlal o tom, že ju asi nedočítam, no našťastie som to neurobil, lebo v poslednej štvrtine knihy autor vystúpil zo svojho tieňa a písal ju podstatne zaujimavejšou formou.
V absolutnom závere je predstavena myšlienka celoživotného skautingu, od vlčiackého veku, cez skautov, roverov, rodiný skauting až po oldskautov. Táto kniha, aj keď obsahuje aj slabšie pasáže, rozhodne stojí za prečitanie.
Na záver článku tu ešte odcitujem myšlienku, ktorá síce nepochádza originálne z tejto knihy, ale ja som sa s ňou stretol po prvý krát práve tu.
„V jižních morích začaly miliony malinkatých živočichů pracovat společne. Postupně vybudovali korálový útes a posléze celý velký ostrov. Je to příklad, co se dá zvládnout, když sa všichni lidé spojí a sledují jeden cíl. Skauti se k sobě snaží být přátelští a ochotní. Jednoho dne sa snad všichni lidé budou snažit o totéž a stanou se přáteli.“ Lord Baden Powell
Tak dúfam, Že všetci spojíme sily a z tejto web stránky vytvoríme jeden „velký ostrov“.